آیا تغذیه ی سالم به کاهش خطر دیابت کمک می کند

29 ژوئن 2016- بر اساس یک تحقیق جدید، رژیم سرشار از سبزیجات و میوه جات خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 را کاهش می دهد. در این تحقیق  مشخص گردید که ترکیب خاصی از مواد غذایی، بیومارکرهای التهابی و استرس اکسیداتیو را که از عوامل خطر ابتلا به  دیابت نوع  2 هستند، کاهش می دهد.

 این الگوی غذایی که در آن مقدار سبزیجات و میوه جات زیاد و مقدار چیپس، شکر و نان سفید کم است همچنین با کاهش شیوع دیابت نوع 2 ارتباط دارد.

 دکتر McGeogheganوهمکارانش از موسسه ی تحقیقات بهداشتی، جامعه و تغذیه ی انسانی در دانشگاه نیوکاسل اطلاعات 1500 فرد بالغ شرکت کننده در برنامه ی تغذیه ی ملی(NDNS) را که یک مطالعه ی مقطعی در زمینه ی رژیم غذایی بود از سال اول تا چهارم، آنالیز نمودند. NDNSیک بررسی سالانه است که توسط دولت بریتانیا انجام می شود و در آن ترکیب غذا و وضعیت تغذیه ای جمعیت بریتانیا ارزیابی می گردد. در مقاله ی اخیر، محققان دو بیومارکر خونی : پروتئین Cواکنشی یا C-reactive proteinو کاروتنوئیدهای پلاسما را به ترتیب برای ارزیابی  میزان التهاب واسترس اکسیداتیو اندازه گیری نمودند.

 دانشمندان با استفاده از این دو بیومارکر، الگوی تغذیه ای که با کاهش التهاب و وضعیت آنتی اکسیدانی  بالاتری مرتبط بودند را استخراج کرده و ارتباط آنها را با کاهش شیوع دیابت نوع 2 بررسی کردند. جالب توجه اینست که، دراین الگو میزان دریافت کالری از پروتئین، بالاتر است، همچنین نویسندگان خاطر نشان کردند که به تحقیقات بیشتری برای روشن شدن نوع  پروتئین مصرفی و اینکه منبع این پروتئین باید گیاهی یا جانوری باشد، نیاز دارند.

نویسندگان مقاله بر اهمیت بهبود اطلاعات ما در مورد ارتباط رژیم غذایی با نتایج بیماریها از جمله بیماریهای مزمن مانند دیابت نوع 2 تاکید کردند. اگرچه دانشمندان از غذاهایی که موجب کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو می شوند، مطلع بودند اما از اندرکنش غذاها با یکدیگر و نوع مواد مغذی لازم برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب  و مورد نظر برای سلامت، اطلاعات محدودی داشتند.

NDNSیک تحقیق ارزشمند است زیرا داده های جامع تغذیه ای گردآوری شده در آن، اطلاعات ارزشمندی را در مورد رژیم های غذایی در زندگی  واقعی  افراد در بریتانیا و بینش دقیق تری در مورد  بیومارکرهای خاص سلامت به دانشمندان ارائه می دهد. اگر چنین اقداماتی در آینده ادامه یابد، دانشمندان قادر خواهند بود تفاوت رژیم غذایی افرادیکه به دیابت مبتلا شده ولی از بیماری خود اطلاعی ندارند را از رژیم افراد غیردیابتی مشخص نمایند. محققان این پژوهش، از مرکز دیابت بریتانیا برای تأمین بودجه ی آنالیزهای ابتدایی قندخون که به آنها فرصت بررسی ارتباط بین رژیم غذایی و شیوع  دیابت در بریتانیا  را داده است، تشکر کردند.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/06/160629100218.htm